Μαθητική Γωνιά – Μαθητική Αγωνία

 

Η μαθητική γωνιά ή μαθητική αγωνία είναι μια ιδέα που προέκυψε στα πλαίσια του προβληματισμού και της ευαισθητοποίησης των μαθητών του Λυκείου μας σε θέματα καθημερινότητας. 

Οι μαθητές της Α’ και Β΄ τάξης συμμετέχουν στο πρόγραμμα “Βουλή των Εφήβων” για το τρέχον σχολικό έτος. 

Μέσα από αυτή τη σελίδα μαθαίνουν να επικοινωνούν τις ιδέες τους και να  συνεργάζονται. Επίσης  γράφουν άρθρα, μοιράζονται τους προβληματισμούς και τις αγωνίες τους, εμπνέουν με τις σκέψεις και τις απόψεις τους. 

Οι Μαθητές αρθρογραφούν ...

Πώς έχω αλλάξει έτσι;
ποια είμαι και τι κάνω,
ο πόνος είναι η λέξη,
αρχίζω και τα χάνω.
 
Θα ‘θελα να ‘μουνα φωτιά,
να είχα χαρακτήρα,
μα είμαι σπίθα με καρδιά,
σπασμένη απ’την μοίρα.
 
Σε ολόκληρο τον κήπο
λουλούδι μαραμένο,
ακόμη κι όταν λείπω,
αδιάφορη παραμένω. 
 
Κι αν προσπαθώ να ξεφύγω,
το φως απίθανο να πιάσω,
στο σκοτάδι παραλίγο,
την ελπίδα μου να χάσω.
Κι αν προσπαθώ να μιλήσω,
ψίθυροι στα αυτιά τους,
θέλω κάποτε να ζήσω,

να φύγω μακριά τους.

 Νιώθω ασήμαντη σταγόνα,
σε άγρια καταιγίδα,
θέλω να σβήσω κάθε εικόνα,
να ξεχάσω ό,τι είδα.
 
 Ατέλειωτες ώρες πέρασαν, 
πληγές μου να μετράω,
οι πόνοι μου δεν πέρασαν,
δεν έχω που να πάω.
 
Αθόρυβο το κλάμα μου,
σε μία γωνία μόνη,
θα λάβουν ένα γράμμα μου,
η μπαταρία μου τελειώνει.
Κι αν προσπαθώ να ξεφύγω,
το φως απίθανο να πιάσω,
στο σκοτάδι παραλίγο,
την ελπίδα μου να χάσω.
 
 Κι αν προσπαθώ να μιλήσω,
ψίθυροι στα αυτιά τους,
θέλω κάποτε να ζήσω,
να φύγω μακριά τους…

              Ποίημα του μαθητή

               της  Β΄Τάξης  ΓΕΛ 

    Κωνσταντίνου Κυριακόπουλου                              

        Violence against women 

Βία κατά των Γυναικών ( μέρος α΄) - Ποια ήταν η Μαχσά Αμινί?

Β΄ Τάξη

Mahsa Amini , 22 ετών ! Ιράν,  2022. Έχασε τη ζωή της στις 16 Σεπτεμβρίου σε ένα νοσοκομείο στην Τεχεράνη, στο οποίο μεταφέρθηκε  μετά από τη σύλληψή της από την Αστυνομία Ηθών καθώς δε φορούσε όπως έπρεπε το χιτζάμπ της , δηλαδή τη μαντίλα της.

Ο ενδυματολογικός κώδικας που επιβάλλεται στις γυναίκες  σε διάφορα μέρη της γης, μπορεί να πηγάζει από τα ήθη και έθιμα,  την κουλτούρα,  την παράδοση , τη θρησκεία ή ακόμα και  από τους ίδιους τους νόμους της χώρας στην οποία διαβιώνουν οι γυναίκες αυτές. Προκειμένου να είναι σεμνές και να εναρμονίζονται με τον ρόλο τους στην εκάστοτε κοινωνία πρέπει να τηρούν τον κώδικα ντυσίματος. “Ορισμένα ισλαμικά νομικά συστήματα ορίζουν αυτόν τον τύπο σεμνής ένδυσης ως να καλύπτει τα πάντα εκτός από το πρόσωπο και τα χέρια μέχρι τους καρπούς.” (Βικιπαίδεια : Χιτζάμπ) . Μήπως έτσι, καταπατώνται τα δικαιώματα των γυναικών αυτών; Μήπως στερούνται το δικαίωμα της ελευθερίας και της αυτοδιάθεσης και ενισχύονται τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις ;   

Οι διαμαρτυρίες που ακολούθησαν τον θάνατο της Αμινί ήταν οι πιο αιματηρές των τελευταίων ετών. Χαρακτηρίζονταν από πρωτοφανές θάρρος απέναντι στο καθεστώς, ενώ οι γυναίκες είχαν τον πρώτο λόγο, καθώς βγήκαν στον δρόμο , μαζί με τους άντρες , διεκδικώντας τα δικαιώματά τους. Οι διαμαρτυρίες συνεχίζονται ακόμα και σήμερα, με πολλούς ανθρώπους, άντρες , γυναίκες και παιδιά να έχουν χάσει δυστυχώς τη ζωή τους. 

Παγκόσμιες Ημέρες

 

Παγκόσμιες ημέρες , εβδομάδες , δεκαετίες, έτη…

Ο ΟΗΕ γιορτάζει συγκεκριμένες Ημέρες, Εβδομάδες, Έτη, Δεκαετίες και Επετείους ως αφορμές για την επισήμανση συγκεκριμένων γεγονότων ή θεμάτων.

       

Γιατί Υπάρχουν ?      

Αποτελούν ευκαιρίες ευαισθητοποίησης για σημαντικά ζητήματα , ευκαιρίες για ανάληψη δράσης και κινητοποίησης όλων προς την αντιμετώπιση παγκόσμιων προβλημάτων, αλλά και ευκαιρίες ανάδειξης και εορτασμού σημαντικών επιτευγμάτων της ανθρωπότητας. 

Ποιος τις επιλέγει και γιατί ? 

Τις ημέρες αυτές , τις εβδομάδες , τις δεκαετίες  ή ακόμα και τα έτη προτείνουν συνήθως, ένα ή περισσότερα κράτη μέλη  του ΟΗΕ. Στη συνέχεια η Γενική Συνέλευση θεσπίζει με ψήφισμα αυτές τις διεθνείς περιστάσεις. 

.

Παγκόσμια Ημέρα Χαιρετισμού

Παγκόσμια Ημέρα κατά της παιδικής κακοποίησης 

Τα παιδιά γιορτάζουν … παγκόσμια ημέρα των δικαιωμάτων του παιδιού

Εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών

Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού , γράφει η Ελένη Αθανασοπούλου ( τάξη Β ΄)

Κάθε χρόνο, η 20η Νοέμβρη είναι αφιερωμένη σε όλα τα παιδιά του κόσμου. Πρώτη φορά εορτάστηκε το 1925 στη Γενεύη. Η Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού εορτάζεται για να τιμήσει την Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Σήμερα ο κόσμος φιλοξενεί την μεγαλύτερη γενιά νέων στην ιστορία. Δυστυχώς υπάρχουν εκατομμύρια παιδιά σε ολόκληρο τον πλανήτη  που ζουν ακόμα σε άθλιες συνθήκες. Πολλά παιδιά κινδυνεύουν καθώς αυτά είναι τα πρώτα που υποφέρουν από τις κοινωνικοοικονο-μικές καταστάσεις της εποχής . Κάθε παιδί πρέπει να έχει τα ίδια δικαιώματα με όλα τα άλλα και να ζει χωρίς διακρίσεις και χωρίς κανένα είδος εκφοβισμού. Στις υπανάπτυκτες χώρες τα παιδιά αντιμετωπίζουν προβλήματα με την πείνα! πόσα παιδιά πεθαίνουν καθημερινά από την πείνα? Επιπλέον, στερούνται το βασικό δικαίωμα της εκπαιδεύσης. Ωστός, δεν είναι μόνο αυτά. Πρέπει σε όλα τα παιδιά του κόσμου να παρέχονται ευκαιρίες για ανάπτυξη σωματική, πνευματική και ηθική, ανεξαρτήτως φυλής, χρώματος, γλώσσας ή θρησκείας. Τέλος, το σημαντικότερο είναι τα παιδιά να μην αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης ή κακοποίησης.     

19 Νοεμβρίου, παγκόσμια ημέρα κατά της παιδικής κακοποίησης - άρθρο της Λιβανίου Βασιλικής ( τάξη Α΄)

 Η μέρα αυτή ορίστηκε το 2000 στη Σύνοδο Κορυφής της Παγκόσμιου Ενώσεως Γυναικών , σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης του κόσμου και εξάλειψης του φαινομένου. Εκατομμύρια είναι τα παιδιά που κακοποιούνται κάθε χρόνο και όχι μόνο σεξουαλικά. Υπάρχουν γονείς  που αφήνουν τα παιδιά τους χωρίς τροφή και νερό , χωρίς παιδεία, χωρίς στέγη! Και όχι επειδή δεν μπορούν να τους τα προσφέρουν , αλλά επειδή δεν θέλουν να τους παρέχουν τέτοιες “πολυτέλειες”. Λες και τα παιδιά δεν έχουν δικαιώματα ή δεν έχουν ανάγκη να βγούνε έξω να διασκεδάσουν ,να χαρούν τα παιδικά τους χρόνια, και όταν γυρίσουν πίσω στο  σπίτι να βρουν τη ζεστασιά της οικογένειας. Τι όνειρο κι αυτό για ένα παιδί που δεν μπορεί να το έχει! Απάνθρωπο γεγονός. Λες και θα μπορούσε ποτέ ένα παιδί να βλάψει κάποιον τόσο πολύ ώστε να αξίζει να του φέρονται έτσι.

Συχνότερες μορφές κακοποίησης είναι: η παραμέληση ,η ενδοοικογενειακή βία, η σωματική κακοποίηση και τέλος η σεξουαλική.

Έχουμε σκεφτεί όμως ποτέ πως ίσως ένα κακοποιημένο παιδί ζει δίπλα μας;  Άγχος,  έντονη ντροπή , φόβος,  δυσκολία στο να εμπιστεύεται , χαμηλή αυτοεκτίμηση. Να κάποια από τα συμπτώματα πουτ παρουσιάζουν τα κακοποιημένα παιδιά.  Παρατηρούμε όμως ποτέ τέτοια χαρακτηριστικά ή νοιαζόμαστε μόνο για το “εγώ” ; Ποιος θα νοιαστεί αν δεν  νοιαστούμε εμείς; Ποιος θα σηκώσει το τηλέφωνο να καταγγείλει τον γονέα, τον φίλο, τον συγγενή, τον ξένο που κάνει τη ζωή του κάθε παιδιού ανυπόφορη; Πάντως το παιδί δε θα το κάνει. Θα φοβηθεί τις περισσότερες φορές.

Ακόμα και σε κέντρα φροντίδας όπου φιλοξενούνται παιδιά που απομακρύνθηκαν από τοξικά και κακοποιητικά οικογενειακά περιβάλλοντα  συμβαίνουν περιστατικά κακομεταχείρισης. Με αφορμή κάποια πρόσφατα γεγονότα που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας , θα ήθελα να αναφέρω μία έρευνα της unicef που έδειξε ότι στο 1 απ’ τα 4 τέτοια κέντρα φροντίδας, τα παιδιά κακοποιούνται! Πώς μπορούμε να αφήνουμε κάτι τέτοιο να συμβαίνει; Γιατί όταν δικάζεται κάποιος για κακοποίηση και τιμωρείται με 10 χρόνια φυλάκιση, είναι έξω ύστερα από λίγο καιρό και κάνει το ίδιο; Γιατί επιτρέπουμε στον καθένα να χτυπάει ,να βιάζει ,να παραμελεί τα  δικαιώματα των παιδιών και δεν κάνουμε κάτι για να το διορθώσουμε; Φοβόμαστε;  Βαριόμαστε; Και αντί να σώσουμε αυτά τα παιδιά, τα αφήνουμε αβοήθητα; Ζητώ συγγνώμη εκ των προτέρων από αυτά τα παιδιά γιατί εγώ δέχομαι άπλετη αγάπη , ενώ εκείνα  πασχίζουν για να την αποκτήσουν.

Μην αδρανείτε!  Μην αγνοείτε τις ενδείξεις αυτές πιστεύοντας ότι κάποιος άλλος θα προστατέψει τα παιδιά ,γιατί κι εκείνος δεν θα το κάνει για τον ίδιο ακριβώς λόγο. Είναι πάρα πολλά τα παιδιά που θα είχαν σωθεί αν όσοι ήξεραν ή  υποψιάζονταν κάτι , είχαν κάνει ΈΝΑ τουλάχιστον τηλεφώνημα στο 1056 – Εθνική γραμμή SOS  για το παιδί ή  στις αρμόδιες αρχές.  

1 Οκτωβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων

2 Οκτωβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Μη βίας

10 Οκτωβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας

Η ψυχική υγεία συνεπάγεται συμπεριφορά θερμή, γενναιόδωρη και γεμάτη κατανόηση,συναίσθημα τρυφερό, στάση εγκάρδια και πράξεις αλληλεγγύης…”
Χόρχε Μπουκάι ”Ο Δρόμος της ευτυχίας”

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η ψυχική υγεία δεν προϋποθέτει μόνο την απουσία κάποιας ψυχικής διαταραχής αλλά ορίζεται ως κατάσταση συναισθηματικής ευεξίας, όπου το άτομο μπορεί να ζει και να εργάζεται µε άνεση μέσα στην κοινότητα και να ικανοποιείται από τα προσωπικά του χαρακτηριστικά επιτεύγματα.

Πόσοι γνωρίζουμε τι σημαίνει ψυχική υγεία? 

                                                      άρθρο του  Κων/νου  Κυριακόπουλου   ( Β΄ Τάξη )

Σημαίνει απλά ότι δεν πάσχουμε από κατάθλιψη ή ότι δεν είμαστε “πεσμένοι” ψυχολογικά? Ψυχική υγεία είναι να νιώθουμε μόνο ευχάριστα συναισθήματα? Ψυχική Υγεία σημαίνει να μην έχουμε άγχος, να μην αισθανόμαστε πίεση, να απολαμβάνουμε ό,τι ωραίο συμβαίνει στην ζωή μας και να αντιμετωπίζουμε με σθένος τις δυσκολίες. Σημαίνει να αγαπάμε τον εαυτό μας και να προσπαθούμε να τον φτάσουμε στην καλύτερη εκδοχή του. Επίσης, να αγαπάμε τους ανθρώπους που έχουμε κοντά μας και μας στηρίζουν.  

Ο σύγχρονος άνθρωπος δίνει ιδιαίτερο βάρος στη σωματική άσκηση και υγεία αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την πνευματική ή την ψυχική του υγεία. Οι γρήγοροι ρυθμοί της ζωής του, τα ποικίλα και πολύπλοκα προβλήματα της καθημερινότητάς του είναι πηγές έντονου άγχους, στρες ,  ανασφάλειας και φόβου. Κατακλύζεται συχνά από αρνητικά συναισθήματα που τον κάνουν δυστυχισμένο. 

Βελτιώνοντας τον τρόπο ζωής μας και τη ρουτίνα μας συμβάλλουμε δραματικά στη δημιουργία ενός καλύτερου εσωτερικού κόσμου.  Καλές  συνήθειες που μπορεί να υιοθετήσει κανείς προς αυτό τον σκοπό: 

  • Ο ποιοτικός ύπνος. Αν ο άνθρωπος κοιμάται αρκετά και ουσιαστικά δίχως άλλες έννοιες στο νου του, παρά μόνο την χαλάρωση, θα έχει περισσότερη ενέργεια και  διάθεση για να ανταπεξέλθει στο απαιτητικό πρόγραμμά του  .

  • Η ενασχόληση με τη γυμναστική, επίσης, έχει πολλά θετικά. Καθώς το σώμα βρίσκεται σε κίνηση, η ψυχολογία του ανθρώπου “φτάνει στα ύψη”. Ακόμα και οι ψυχολόγοι συστήνουν να αρχίσουμε να τρέχουμε όταν είμαστε πεσμένοι ψυχολογικά διότι αυτό είναι το καλύτερο αντίδοτο!

  • μια μικρή αποτοξίνωση από τις ηλεκτρονικές συσκευές μπορεί να αποδειχθεί πολύ ευεργετική για την ψυχική υγεία 

  • κάνουμε διάλειμμα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης .  Μια “μίνι απομάκρυνσή” από τα social media μόνο καλό μπορεί να κάνει , αφού προσφέρει μια ευκαιρία χαλάρωσης  και εσωτερικής αναζήτησης  χωρίς αντιπερισπασμούς. 

  • Θέτοντας στόχους, υπάρχει κίνητρο το οποίο ωθεί τους ανθρώπους να κυνηγήσουν αυτό που θέλουν.

  • αγαπάμε τον εαυτό μας   

Στην τελική, το νόημα της ζωής είναι να είμαστε ευτυχισμένοι με αποτέλεσμα η ψυχικής μας υγεία να αποτελεί για εμάς προτεραιότητα.

Ποια παγκόσμια ημέρα εορτάζεται στις 8 Οκτωβρίου ;  

Κωνσταντίνος Κυριακόπουλος , Β΄Τάξη

 Ο κόσμος που μας περιβάλλει , όπως τον  γνωρίζουμε, ζούμε και αναπνέουμε μέσα σε αυτόν, είναι άρρηκτα δεμένος με τον κόσμο των πιο υπέροχων πλασμάτων : ζώων και φυτών. 

 Θεωρώ τον θαλάσσιο κόσμο έναν από τους πιο συναρπαστικούς του πλανήτη μας. Σε αυτόν,  εκατοντάδες χιλιάδες πλάσματα αγωνίζονται καθημερινά  για την επιβίωσή τους! Ανάμεσα σε  αυτά, υπάρχει ένα πλάσμα το οποίο διακρίνεται για την ευστροφία του, την ικανότητά του να χρησιμοποιεί εργαλεία και να λύνει προβλήματα. Είναι το γνωστό σε όλους μας χταπόδι.

  Ίσως να το ακούμε για πρώτη φορά, όμως τα χταπόδια είναι τα πιο έξυπνα κεφαλόποδα* της γης (*κεφαλόποδα : τα πλοκάμια τους εκφύονται από το κεφάλι τους). Ένα χταπόδι μπορεί με τις βεντούζες του να ξεβιδώνει το καπάκι και να ανοίγει το βάζο μέσα στο οποίο είναι κλεισμένο ή να αλλάζει χρώμα κατά βούληση προκειμένου να εναρμονιστεί με το περιβάλλον του. 
Η δομή του σώματος των χταποδιών είναι πολύ ξεχωριστή. Διαθέτουν τρεις καρδιές και οκτώ πόδια. Μπορεί να μας φαίνεται απλό και συνηθισμένο, διότι όλοι, λίγο ή  πολύ, έχουμε με κάποιο τρόπο δει ένα χταπόδι ή έχουμε ζωγραφίσει ένα χταπόδι στο δημοτικό σχολείο   ή ακόμα περισσότερο  έχουμε  γευτεί κάποιο χταπόδι μαγειρεμένο στα κάρβουνα! Ωστόσο, αναρωτηθείτε το εξής: πόσα άλλα ζώα έχουν τέτοια δομή ;;;  Σίγουρα απειροελάχιστα. 
Τα χταπόδια διαθέτουν εντυπωσιακούς μηχανισμούς άμυνας οι οποίοι συμβάλλουν στην επιβίωσή τους! Μόλις αντιληφθούν εχθρό, έχουν την δυνατότητα να αλλάζουν χρώμα και να γίνονται ” ένα με το έδαφος “. Έτσι, δε γίνονται αντιληπτά και μπορούν να μπερδέψουν μεγαλύτερα ψάρια που θέλουν να τραφούν με αυτά.
Μόλις καταφέρουν να  ξεφύγουν από τους εχθρούς τους, εκτοξεύουν μελάνι για να τους μειώσουν τη δυνατότητα παρακολούθησης. Αυτό επιτυγχάνεται  με έναν ασυνήθιστο τρόπο :μαζεύοντας νερό στην κοιλιά τους, όταν έρχεται η ώρα της απόδρασης, εξαφανίζονται με μεγάλες ταχύτητες ώστε να γλιτώσουν. Ερευνητές, μάλιστα, παρατήρησαν ότι τα χταπόδια έχουν την ικανότητα να εκτοξεύουν το ένα στο άλλο αντικείμενα  ( κελύφη, πετραδάκια κλπ). Ακόμη, η έλλειψη σκελετού τους δίνει την δυνατότητα να χωρούν σε μικρούς χώρους κάτι το οποίο τους δίνει πλεονέκτημα σε μία καταδίωξη από έναν εχθρό. Όταν θέλουν να τρομοκρατήσουν έναν αντίπαλο παίρνουν μια άγρια στάση, άλλοτε απλώνοντας και φουσκώνοντας το σώμα τους και άλλοτε ευθυγραμμίζοντας σώμα και πλοκάμια. 
Επίσης τα χταπόδια είναι μοναχικά ζώα: ζουν και κυνηγούν μόνα τους, εκτός βέβαια από την περίοδο του ζευγαρώματος.  
 Ένα ακόμα πιο περίεργο χαρακτηριστικό τους είναι αυτό που σχετίζεται με τον θάνατο. Μόλις χάσουν τη ζωή τους, μπορούν για κάποιο χρονικό διάστημα να αλλάζουν χρώμα και σχήμα, όπως κάνουν και όταν αμύνονται.
 Ένας υπέροχος υδάτινος κόσμος βρίσκεται κοντά μας. Σαφώς, όλα τα πλάσματα, μικρότερα ή μεγαλύτερα, αξίζουν τον σεβασμό μας. Είμαι σίγουρος ότι αν τα γνωρίσουμε καλύτερα, τότε θα τα προστατεύουμε και καλύτερα.