Δια - Δραστικοί Μαθητές

Ας συστηθούμε

Αγαπητοί αναγνώστες, ηλεκτρονικοί περιηγητές, καλώς ήρθατε στην σελίδα μας. Είμαστε δώδεκα μαθητές-τριες της Α’ Τάξης Λυκείου ενός επαρχιακού σχολείου στην Μεσσηνία.

 Δημιουργήσαμε αυτή την ηλεκτρονική εφημερίδα με σκοπό την ενημέρωσή σας σε θέματα ποικίλου ενδιαφέροντος ,αλλά και την ανταλλαγή απόψεων, που αποτελεί βασική προϋπόθεση ενός υγιούς διαλόγου και εν τέλει εμπέδωσης της Δημοκρατίας. Πιστεύουμε πως τέτοιου είδους δράσεις διασφαλίζουν τον πλουραλισμό στην πληροφόρηση και μας καθιστούν ενεργούς πολίτες σε μια κοινωνία που κανείς δεν περισσεύει. Αισιοδοξούμε η προσπάθειά μας αυτή να ευοδωθεί και σας ευχόμαστε ολόψυχα μια καλή και δημιουργική χρονιά.

Μάιος 2022 - Αριθμός Φύλλου 5

Μάιος

Κατά τον Πλούταρχο (Βίος Νουμά 19 ) η ονομασία του Μήνα (Maja) προήλθε από το όνομα της νύμφης Μαίας που ήταν η ομορφότερη από τις Πλειάδες τις επτά κόρες του Άτλαντα (Ατλαντίδες) και της Πλειόνης και μητέρα του θεού Ερμή στον οποίο ο μήνας αυτός ήταν αφιερωμένος. Από άλλους υποστηρίζεται ότι αυτό το όνομα είναι προσδιοριστικό πρεσβύτερης ηλικίας εκ του major (μεγαλύτερος): «Μαϊώρεις γαρ οι πρεσβύτεροι» (Πλούταρχος), ο δε Οβίδιος παράγει το όνομα του μήνα από το Majestas (Μεγαλειότης) που έχει αποδεχθεί και ο τεκτονισμός. 

Οι μαθητές-τριες του ΓΕ.Λ  Αριστομένη που συμμετείχαν στο πρόγραμμα της Βουλής των Εφήβων,ολοκλήρωσαν με επιτυχία τις εργασίες τους .Το σχολείο θα εκπροσωπήσουν στην ΚΣΤ’ Σύνοδο που θα πραγματοποιηθεί το διάστημα 13-15/07/2022,ο τακτικός έφηβος Βουλευτής Κωνσταντίνος Κυριακόπουλος και σε περίπτωση κωλύματος η αναπληρώτρια αυτού Μουράτι Ειρήνη.Ανάμεσα στις υπόλοιπες δράσεις που τα παιδιά υλοποίησαν,οι οποίες και θα καταχωρηθούν στην επίσημη ιστοσελίδα της Βουλής των Εφήβων, ήταν και η διάδοση ενός ιδιαίτερα σημαντικού και διαχρονικού μηνύματος σχετικά με την χρήση του διαδικτύου και τον σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα.Τα παιδιά “φόρεσαν” το μήνυμα,αποτυπώνοντας έτσι στο μυαλό όλων μας το περιεχόμενό του.
Ιδιαίτερα σημαντική στην υλοποίηση αυτής τους της ιδέας ήταν η συμβολή του Αντιδημάρχου κου Αναστασίου Παπαγεωργίου  ,τον οποίο ευχαριστούμε ιδιαίτερα.
Το πρόγραμμα για τρίτη συνεχή χρονιά υλοποιείται στο σχολείο μας από την εκπαιδευτικό Σταυρούλα Παπαβασιλείου.

                                                                                               8 ΜΑΗ 2022

Για τη γιορτή της μητέρας

Στην αρχαία Ελλάδα, μια γιορτή ανοιξιάτικη ήταν αφιερωμένη στη Θεά Γαία (Μητέρα Γη), μητέρα των θεών και των ανθρώπων. Αυτή ήταν και η πρώτη μορφή εορτασμού της Μητέρας.

Τη γιορτή αυτή διαδέχθηκε η γιορτή η αφιερωμένη στην κόρη της Γαίας, τη Ρέα. Η Ρέα ήταν η σύζυγος του Κρόνου και η Μητέρα του Δία και όλων των Θεών της αρχαίας Ελλάδας.

Στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, συναντάμε τη Γιορτή της Μητέρας ως γιορτή αφιερωμένη στη Θεά Κυβέλη, που γινόταν κάθε Μάρτιο.

Στη συνέχεια, φτάνουμε στην Αγγλία του 15ου-16ου αι. μ.Χ., όπου γιορταζόταν η «Mothering Sunday», δηλ. η «Κυριακή της Μητέρας», την 4η Κυριακή της Σαρακοστής, και ήταν αφιερωμένη στις μητέρες. Εκείνη τη μέρα όλοι οι υπηρέτες έπαιρναν από τα αφεντικά τους μία μέρα άδεια, για να επισκεφτούν τα σπίτια τους και να περάσουν την μέρα τους μαζί με τις μητέρες τους

Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, στις αρχές του 20ού αιώνα, η δασκάλα Άννα Τζάρβις (Anna Jarvis) από τη Φιλαδέλφεια, αγωνίστηκε για την καθιέρωση της Γιορτής της Μητέρας, τη 2η Κυριακή του Μαΐου. Ήθελε να τιμήσει τη μητέρα της που αγωνίστηκε για τη συμφιλίωση Νοτίων και Βορείων Αμερικανών μετά τη λήξη του Αμερικανικού Εμφυλίου πολέμου το 1864. Οι αγώνες της Άννας Τζάρβις δικαιώθηκαν το 1914, όταν το Κογκρέσο όρισε την επίσημη εθνική Γιορτή της Μητέρας τη γιορτή αυτή.
Στην Ελλάδα, γιορτάστηκε για πρώτη φορά η Γιορτή της Μητέρας στις 2 Φεβρουαρίου του 1929, για να συνδυαστεί η Γιορτή αυτή με τη χριστιανική γιορτή της Υπαπαντής.

Τελικά, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960, η γιορτή μεταφέρθηκε από τις 2 Φεβρουαρίου στη 2η Κυριακή του Μαΐου.

«Γιορτάζει η Μάνα»

Είπαν του ήλιου «γιορτάζει η μάνα»
κι εκείνος βάλθηκε με φως τη γη να ντύνει.
Είπαν της θάλασσας «γιορτάζει η μάνα»
κι αμέσως έγινε η φουρτούνα γαλήνη.
Το ‘μαθαν τα πουλιά, «γιορτάζει η μάνα»
και το τραγούδι τους ξεχείλισε πλημμύρα.
Το ‘μαθαν τα άνθη, «γιορτάζει η μάνα»
και μοσχοβόλησε η πλάση χίλια μύρα.
Τ’ άκουσε η βροχή, αλλά δεν έκλαψε
δάκρυ δεν κάνει να κυλήσει αυτή τη μέρα.
Τ’ άκουσε ο ουρανός κι άνοιξε διάπλατα
πείτε ευχές, μύριες ευχές για τη μητέρα.

Ράινερ Μαρία Ρίλκε, [Πολλές φορές λαχταρώ μια μητέρα]

«Πολλές φορές, λαχταρώ μια μητέρα,
μιαν ήσυχη γυναίκα, με λευκή χωρίστρα.
Μες στην αγάπη της πρωτάνθισε το Εγώ μου,
μπορούσε να ματαιώσει το άγριο μίσος,
που, παγερό, γλιστρούσε στην ψυχή μου.
Μετά, καθόμασταν κοντά ο ένας στον άλλο,
μια φωτιά σιγοβόμβιζε στο τζάκι.
Άκουγα ό, τι τ’ αγαπητά λέγανε χείλη
κ’ ειρήνη κυματούσε πάνω απ’ την τσαγιέρα,
σάμπως πτυχή, γύρω απ’ το φως της λάμπας.»

Απρίλιος 2022 - Αριθμός Φύλλου 4

Απρίλιος

Ο Απρίλιος  έλαβε το όνομά του από το λατινικό “Aprilis”, που με τη σειρά του προέρχεται από το ρήμα “aperire”, που σημαίνει ανοίγω. Συγκεκριμένα “ανοίγει” ο καιρός και ανθίζουν τα λουλούδια , καθώς μπαίνει η Άνοιξη. 

6οι Αγώνες Ρητορικής Τέχνης

Το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Πελοποννήσου(ΠΕ.ΚΕ.Σ.),υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου και την έγκριση του ΥΠΑΙΘ, συνδιοργάνωσαν τους 6ους Αγώνες Ρητορικής Τέχνης για μαθητές/τριες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Η θεματική για αυτούς τους αγώνες ήταν:¨Διαχρονικές αξίες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού”, και  τα ρητορικά αγωνίσματα  διακρίνονταν σε ατομικά(Εκφραστική ανάγνωση, Αυθόρμητος λόγος, Προτρεπτικός λόγος) και ομαδικά (Διττοί λόγοι/Αντιλογίες).

Οι προκριματικοί αγώνες διεξήχθησαν στο διάστημα 8-10 Απριλίου και οι τελικοί στις 15-16 Απριλίου. Το σχολείο που φιλοξένησε  την διοργάνωση ήταν το Πειραματικό Γυμνάσιο Καλαμάτας.

Το σχολείο μας εκπροσώπησαν  οι μαθητές-τριες: Κυριακόπουλος Κων/νος (προτρεπτικός λόγος),  Μουράτι Ειρήνη και Τσουπράκου Μαριλένα(αυθόρμητος λόγος).Αφού διαγωνίστηκαν στην πρώτη φάση, προκρίθηκαν στους τελικούς και ξεχώρισαν αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις.   Ο Κωνσταντίνος, την δεύτερη  θέση στο αγώνισμα του Προτρεπτικού λόγου, η Μαριλένα την δεύτερη θέση στο αγώνισμα του Αυθόρμητου λόγου και η Ειρήνη την τρίτη θέση στο ίδιο αγώνισμα.

Θερμά συγχαρητήρια στα παιδιά, στην προπονήτρια τους ,φιλόλογο του σχολείου,κα Παπαβασιλείου Σταυρούλα και στους γονείς τους που υπήρξαν αρωγοί στο συγκεκριμένο εγχείρημα!

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης(κος Οικονομόπουλος Δ.),ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας(κος Πεφάνης Ν.,ο Αντιπεριφερειάρχης Μεσσηνίας(κος Αναστασόπουλος ευστ.) πολλοί Διευθυντές Σχολείων και πλήθος εκπαιδευτικών.

Στον παρακάτω σύνδεσμο υπάρχει βίντεο από την τελετή λήξης των 6ων Αγώνων Ρητορικής Τέχνης της Περιφέρειας Πελοποννήσου. 

Μάρτιος 2022 - Αριθμός Φύλλου 3

          O Mάρτιος, ο τρίτος μήνας του χρόνου, πήρε το όνομά του από το γεγονός πως ήταν αφιερωμένος στον θεό Μαρς που αρχικά ήταν ο θεός της γονιμότητας και των αγρών αλλά αργότερα ταυτίστηκε με τον Άρη θεό του πολέμου. Λέγεται και Μάρτης, Παλουκοκαύτης (ανάγκαζε, με το απρόοπτο κρύο του, να καίνε ακόμα και τα παλούκια για να ζεσταθούν), Βαγγελιώτης (γιατί γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό  της Θεοτόκου), Ανοιξιάτης (είναι ο πρώτος μήνας της άνοιξης).

Βήματα Δημοκρατίας: Κάνοντας πράξη την συμμετοχή

Η Ομάδα Συμμετοχικής Δράσης της Βουλής των Εφήβων, είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει δια ζώσης την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μεσσήνης, την Τετάρτη 30/03/2022,στις 18.00μμ.Τους/τις  έφηβους βουλευτές υποδέχτηκαν στον αύλειο χώρο του Δημαρχείου ο Αντιδήμαρχος κος Παπαγεωργίου Αναστάσιος και ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου .Τους καλωσόρισαν στην αίθουσα των συνεδριάσεων ο Δήμαρχος κος Αθανασόπουλος Γεώργιος ,ο Επικεφαλής της μείζονος πλειοψηφίας ,καθώς και οι Πρόεδροι τοπικών κοινοτήτων. Τα παιδιά εξοικειώθηκαν με τις αρχές και τις αξίες της Δημοκρατίας, μυήθηκαν στη διαδικασία δημόσιου διαλόγου  και “κοινοβουλευτισμού”, ασκήθηκαν σε δημοκρατικές πρακτικές, αποκομίζοντας πολλαπλά οφέλη. Ιδίοις όμμασι και ιδίοις ωσί, είδαν τον τρόπο ανάδειξης ζητημάτων που απασχολούν τους πολίτες, την τοπική κοινωνία  αλλά και άκουσαν τις προτάσεις επίλυσης αυτών. Βίωσαν τον ρόλο του εκπροσώπου και  φυσικά είχαν την ευκαιρία να καταθέσουν και τις δικές τους ερωτήσεις/απορίες. Τους απασχόλησαν ζητήματα όπως  η διασφάλιση της ενημέρωσης των πολιτών για τις αποφάσεις του Δήμου, η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης των δημοτών στις υπηρεσίες του Δήμου, η εξοικείωση των δημοτών με την ηλεκτρονική  διαχείριση των αιτημάτων τους, καθώς και οι προσφερόμενες δυνατότητες σε άτομα ΑΜΕΑ. Πρόθυμα απάντησαν στις ερωτήσεις τους τόσο ο ίδιος ο Δήμαρχος, όσο και ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου. Άλλωστε από κοινού συνεχάρησαν τα παιδιά για τον προβληματισμό και την κοινωνική τους ευαισθησία. 

Με δεδομένη την αντίληψη πως η ενεργοποίηση των εφήβων σε ζητήματα που απασχολούν το σχολείο, την κοινότητα αλλά και την ευρύτερη κοινωνία συμβάλλει στην ανάδειξη του ρόλου του πολίτη στην σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία, ένα ευχαριστώ από όλους εμάς για όλους εσάς (τους εκλεγμένους) είναι η μικρότερη  αλλά αναγκαία ένδειξη  αναγνώρισης του ρόλου σας. 

Μέλη Ομάδας Συμμετοχικής Δράσης Βουλής Εφήβων:

  • Αθανασοπούλου Ελένη
  • Γκάρκουλα Θεοδώρα
  • Θεοδωρακοπούλου Δανάη
  • Κυριακόπουλος Κωνσταντίνος
  • Λεμπέσης Αντώνης
  • Μόλλα Ενερίστα
  • Μουράτι Ειρήνη
  • Μυλωνά Νικολέτα
  • Τσουπράκου Μαρία/Ελένη
Εκπαιδευτικός / Σύνδεσμος :Παπαβασιλείου Σταυρούλα(ΠΕ 02)

H 21η Μαρτίου, ανακηρύχθηκε  από τον  Οκτώβριο του 1999, στη Γενική Διάσκεψη της UNESCO στο Παρίσι,  ως Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, με σκοπό η ποίηση να οριστεί ως μια αρχέγονη μορφή τέχνης που δίνει τη δυνατότητα στην κοινωνία να κάνει ισχυρή την ταυτότητά της και που είναι ευεργετική για τον ανθρώπινο νου. Η αρχική ιδέα ανήκει στον Έλληνα “ποιητή των δρόμων” Μιχαήλ Μήτρα με επιστολή του στην Εταιρεία Συγγραφέων το 1997.

Η ποίηση, γέννημα του ρήματος ποιώ = δημιουργώ, μας κάνει δημιουργούς. Ο ρόλος της  είναι λυτρωτικός, όπως και των άλλων  τεχνών, ενάντια στον ορθολογισμό και τον καταναγκασμό της ζωής ενώ η παιδαγωγική της δύναμη αποτελεί   μορφωτικό αγαθό που ενισχύει την εξωτερίκευση  των δημιουργικών δυνάμεων του ατόμου. Η ποίηση  καλλιεργεί  και μορφώνει τον άνθρωπο από την αρχή ως το τέλος της ύπαρξής του. Ενεργοποιεί  την κριτική του σκέψη, οξύνει  τον προβληματισμό, καλλιεργεί τη φαντασία και απελευθερώνει το συναίσθημα. Αισθητική παιδεία και συναισθηματική νοημοσύνη «αναπνέουν» μέσα από την ποίηση στοχεύοντας στην ενεργοποίηση και όχι στην αδρανοποίηση του ανθρώπου. Η ποίηση, ως «δείγμα» της λογοτεχνίας, αποτελεί την πολιτιστική κληρονομιά ενός λαού που από αυτήν απορρέουν τα ίχνη, ο χαρακτήρας και  η ιστορία ,η κουλτούρα του.

Ο  βραβευμένος Αμερικανός ποιητής Ρόμπερτ Φροστ έγραψε κάπου  πως “Ποίηση είναι όταν ένα συναίσθημα έχει βρει τη σκέψη και η σκέψη έχει βρει λέξεις”.

Προσπαθώντας να επιλέξουμε  ένα αντιπροσωπευτικό  «δείγμα » της ,λόγω παγκόσμιας ημέρας, που να εκφράζει και επίκαιρους προβληματισμούς  αντιμετωπίσαμε τεράστια δυσκολία .Οι δημιουργοί ήταν πολλοί και τα δημιουργήματά τους ανεξάντλητα. Αποφασίσαμε ,αυτή τη φορά ,να «προτιμήσουμε» έναν λογοτέχνη γειτονικού μας νομού, ποιητή και ακαδημαϊκό  βραβευμένο με το Πρώτο Βραβείο Κρατικής Ποίησης, και προτεινόμενο τέσσερις φορές  για το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, τον Νικηφόρο Βρεττάκο και το ποίημα του ,Το όνομα σου, Μεγαλυνάρι .

Το αφιερώνουμε σε όλους όσους δεν διδάχτηκαν τίποτα από την ιστορία…

Η Ελλάδα…

Το γαλάζιο του ουρανού,
το λευκό της ψυχής,
δείγμα ήθους του λαού,
σεβασμός όλης της Γης.

Το κύμα αυτής της θάλασσας,
προσφέρει την γαλήνη,
η ένδειξη αγάπης σας,
στο μέγεθος Σελήνης.

Αφετηρία πολιτισμού,
αυτό εδώ το μέρος,
βλέμμα αρχαίου μας ναού,
σε κατακλύζει δέος.

Ο Παρθενώνας από ψηλά,
στολίζει την παρτίδα,
περηφάνια ένιωσα απλά,
μόλις τον πρωτοείδα.

Ίσως το μέγεθός της,
δεν θυμίζει αυτοκρατορία,
μα το κύριο χαρακτηριστικό της,
η πλούσια ιστορία.

Μεγαθήρια αντιμετώπισε,
στο πέρασμα των χρόνων
όλους τους εκτόπισε ,
με όπλο το πάθος όλων.

Στο χώμα που εσύ ζεις,
ήρωες έχουν πατήσει,
Κολοκοτρώνης και Περικλής
την χώρα είχαν αγαπήσει. 

                        Κωνσταντίνος Κυριακόπουλος

8 Μαρτίου:Παγκόσμια Ημέρα Γυναίκας

Η 8η Μαρτίου καθιερώθηκε ως Ημέρα  της Γυναίκας σε ανάμνηση μιας μεγάλης εκδήλωσης διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε στις 8 Μαρτίου 1857 από τις εργάτριες κλωστοϋφαντουργίας στη Νέα Υόρκη,οι οποίες διαδήλωναν διεκδικώντας καλύτερες συνθήκες εργασίας.Ήταν μία από τις πρώτες κινήσεις διεκδίκησης δικαιωμάτων από γυναίκες.

Η πρώτη Διεθνής Ημέρα της Γυναίκας γιορτάστηκε το 1909 με πρωτοβουλία του Σοσιαλιστικού Κόμματος των ΗΠΑ και υιοθετήθηκε δύο χρόνια αργότερα από την Σοσιαλιστική Διεθνή. Το 1911, η “Ημέρα της Γυναίκας” διοργανώθηκε στη Γερμανία με πρωτοπόρο την θεωρητικό Clara Zetkin μαζί με 100 εκπροσώπους από 17 χώρες.Στη Ρωσία, μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση ο Λέλιν πείστηκε από την φεμινίστρια Alexandra Kollontai και καθιέρωσε την 8η Μαρτίου ως επίσημη αργία στη χώρα.Από το 1975 η Ημέρα της Γυναίκας τελεί υπό την αιγίδα του ΟΗΕ , για την ανάδειξη των γυναικείων δικαιωμάτων σε όλο τον κόσμο.

Τιμώντας την συγκεκριμένη ημέρα οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ Τάξης του σχολείου μας χειροτέχνησαν, χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη την κοινωνική τους ευαισθησία και τα λουλούδια της σχολικής αυλής…

Από που πήρε το όνομά του ο μήνας Φεβρουάριος ;

Στα λατινικά η λέξη Φεβρουάριος από το ουσιαστικό februum, που σημαίνει καθαρμός, κάθαρση.  Ο εν λόγω μήνας ονομάστηκε έτσι, λόγω των θρησκευτικών εορτών εξαγνισμού και καθαρμού Februa ή Februatio που τελούνταν στη Ρώμη κατά την διάρκεια του έχει πάρει και ονομασίες Μικρός, Κουτσός, Φλιάρης, Γκουζούκης και στα ποντιακά Κούντουρον λόγο της μικρής τού διάρκεια.

Επίσης Φλεβάρης προέρχεται από την λέξη “φλέβα” δηλαδή τα υπόγεια νερά που αναβλύζουν κατά την διάρκεια των πολλών βροχών. Έτσι η γιορτή του Αγίου Τρύφωνα την 1η του μήνα του έδωσε και το όνομα “Αϊ Τρύφωνα” .             — Μόλλα Νερίσα — 

Όταν , χρόνια πριν, ο Αριστοτέλης υποστήριζε πως ο άνθρωπος είναι “… φύσει πολιτικό ζώον ” πίστευε πως η κοινωνικότητα είναι αρετή που όχι μόνο ταιριάζει στην ανθρώπινη φύση, αλλά αποτελεί δείγμα εξελιγμένου βιολογικά και πνευματικά, είδους.Χρόνια μετά, υπάρχουν νέοι που αρέσκονται  να βιαιοπραγούν από κοινού  σε βάρος συνανθρώπων τους και μάλιστα χωρίς κανέναν ενδοιασμό,αποδεικνύοντας την παντελή κοινωνική τους υστέρηση, και όχι μόνο!!!

Ευτυχώς ,στον αντίποδα τέτοιων ενεργειών, υπάρχουν πρωτοβουλίες-δράσεις που μας τιμούν ως μαθητές και μας αναβαθμίζουν ως κοινωνικούς ανθρώπους.

                      Ομάδα αρχισυντακτών,εφημερίδας Διαδραστικών Μαθητών.

Αθλητικά

Η μαύρη σελίδα του αθλητισμού

 Ήταν ο Άλκης, 19 ετών από την Θεσσαλονίκη. Ένα μικρό παιδί με όνειρα, φιλοδοξίες και αγάπη για μία ομάδα. Φαίνεται, όμως, ότι όλα αυτά δεν είναι αρκετά για μία ήρεμη ζωή… Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός πως εκατομμύρια άνθρωποι στον πλανήτη ασχολούνται με τον αθλητισμό. Όλα τα αθλήματα διδάσκουν με άμεσο τρόπο και αρκετές φορές με έμμεσο ότι ο αθλητισμός είναι μία γιορτή, ένα μέσο σύνδεσης ανθρώπων από διαφορετική χώρα, με διαφορετικές αντιλήψεις και απόψεις. Σε αγώνες ποδοσφαίρου όταν πέφτει ένας παίκτης, ο αντίπαλος τρέχει για να τον σηκώσει. Τα τελευταία χρόνια με την χρήση των μέσων μαζικής ενημέρωσης, παίκτες από διαφορετικές ομάδες υποστηρίζουν ο ένας τον άλλον στα σχόλια κάτω από μια φωτογραφία. Όλες αυτές οι πράξεις δηλώνουν σεβασμό, αγάπη και εκτίμηση. Δημιουργούν ένα όμορφο κλίμα αλλά δυστυχώς λίγοι πράττουν όπως οι αθλητές…
Τα τελευταία χρόνια τα φαινόμενα βίας αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς. Δίνονται ραντεβού σε απομακρυσμένες περιοχές για επίδειξη δύναμης, γίνονται βίαια επεισόδια έξω από ποδοσφαιρικά γήπεδα πριν από κάποιον μεγάλο αγώνα και αρκετές φορές άνθρωποι που έχουν στόχο να προκαλέσουν κακό σε κάποιον άλλον, βρίσκουν την αφορμή να το κάνουν ρωτώντας τους ποια είναι η αγαπημένη τους ομάδα. Όλα αυτά τα άτομα δεν γίνεται να λέγονται “οπαδοί”. Ονομάζονται εγκληματίες! Φίλαθλος είναι κάποιος ο οποίος αγαπάει ένα άθλημα, οπαδός αυτός που αγαπάει μία ομάδα αλλά σέβεται και την ομάδα του αντιπάλου. Όμως, όλοι οι υπόλοιποι ονομάζονται δολοφόνοι ή με τον ξένο όρο ” hooligans “. Η βία και η δολοφονία είναι εγκληματικές πράξεις και μπορώ να πω με σιγουριά ότι γι’ αυτό δεν φέρει καμία ευθύνη ο αθλητισμός. Ίσως γι’ αυτό ευθύνεται η παιδεία που έχει ο κάθε άνθρωπος, οι καταστάσεις που έχει βιώσει, τα πρότυπα που ακολουθεί ή ο χαρακτήρας του. Δεν ξέρω και ούτε είμαι ο κατάλληλος για να απαντήσω στο ποιος ή τι φταίει περισσότερο. Αυτό που γνωρίζω ,όμως, είναι πως υπάρχουν λύσεις για να μειωθούν όλα αυτά τα φαινόμενα. Και αναφέρω την άμβλυνση αυτού του προβλήματος γιατί δυστυχώς σύμφωνα με αυτά που συμβαίνουν γενικά στον πλανήτη μας και ειδικά στην Ελλάδα, φαίνεται απίθανο το ενδεχόμενο της παντελούς εξαφάνισης τους. Ακόμη, κανείς δεν θα έπρεπε να πέφτει από τα σύννεφα με αυτές τις πράξεις, διότι η χώρα μας και πιο συγκεκριμένα η Θεσσαλονίκη είναι σαν ένα “καζάνι” που βράζει. Γίνονται επιθέσεις σε στενά αλλά και στο κέντρο της πόλης. Ίσως τα αίτια να μην σχετίζονται με τον αθλητισμό αλλά σίγουρα ο τελευταίος αποτελεί “προσφιλή” αφορμή εκδήλωσης φαινομένων ντροπής. Όπως ανέφερα ήδη, υπάρχουν πολλές λύσεις για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων.
Όλα αρχίζουν από την οικογένεια. Αν οι γονείς δεν έχουν συζητήσει με τα παιδιά τους για την βία και την παρενόχληση, υπάρχουν πολλές πιθανότητες αυτά τα παιδιά να είναι οι μελλοντικοί δολοφόνοι. Επιπροσθέτως, το σχολείο φέρει μεγάλη ευθύνη. Πιστεύω είναι πολύ χρήσιμο τα παιδιά να διδάσκονται έννοιες όπως ο σεβασμός, η αποδοχή, η ενσυναίσθηση αλλά και για την αυτοάμυνα και όλη αυτή την φιλοσοφία, διότι αυτές οι γνώσεις θα προσφέρουν στους μαθητές δεξιότητες ζωής που θα τους φανούν χρήσιμες στο μέλλον μιας και η σημερινή κοινωνία εγκυμονεί πολλούς κινδύνους. Επίσης, μέσω των νόμων θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Όταν κάποιος βιαιοπραγήσει ή σκοτώσει έναν άνθρωπο να τιμωρηθεί με ποινή ισόβιας κάθειρξης, έτσι ώστε να μην έχει την ευκαιρία να διαπράξει το ίδιο έγκλημα μετά από είκοσι χρόνια, αλλά και να αποτελέσει παράδειγμα προς αποφυγή για επίδοξους μιμητές.

Επιλογικά, θα ήθελα να κλείσω αυτό το επίπονο θέμα για τον αθλητισμό με μία συγγνώμη εκ μέρους της κοινωνίας μας σε όλους όσους θρηνούν θύματα μέσα από κάθε είδους αθλητική διοργάνωση, ελπίζοντας να βοήθησα έστω και έναν αναγνώστη να ξεκαθαρίσει κάποιες έννοιες στο μυαλό του και να καταλάβει πως η ζωή είναι μία και γι’αυτό πολύτιμη για τον καθένα.

         ΑΛΚΗ ΣΥΓΓΝΩΜΗ !

                                                     γράφει ο Κωνσταντίνος Κυριακόπουλος

Μαγειρική

Στην Ελλάδα, η μυρωδιά της «τσίκνας», η οποία δεν είναι άλλη από τη γνωστή σε όλους μας μυρωδιά του καμένου ψημένου κρέατος, έχει δώσει το όνομα Τσικνοπέμπτη, την ημέρα που θεωρείται και ως η …επίσημη έναρξη της αποκριάτικης περιόδου.

Τσικνοπέμπτη, είναι η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου, της Κρεατινής.

Σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση, αναμένοντας τη νηστεία της Σαρακοστής και σεβόμενοι τις νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής, η Τσικνοπέμπτη τοποθετήθηκε ανάμεσα, ως μια ημέρα εκτόνωσης με «τσίκνισμα» και κραιπάλη. Λέγεται μάλιστα η Τσικνοπέμπτη ή…Τσικνοπέφτη.

Η ονομασία προήλθε καθώς αυτή την Πέμπτη, σύμφωνα με την παράδοση, σε πολλά μέρη της Ελλάδας, έλιωναν το λίπος από τα χοιρινά, ενώ παρέες συγκεντρώνονταν στα σπίτια για να ψήσουν κρέας, να το τσικνίσουν δηλαδή. Η διάχυτη μυρωδιά της τσίκνας σε όσα σπίτια είχαν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν κρέας, οδήγησε στο να ονομαστεί Τσικνο-Πέμπτη.

Η προέλευση του εθίμου μάλλον ανάγεται στις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων, αλλά και των Ρωμαίων, που επιβίωσαν με παραλλαγές μέχρι και τα χριστιανικά χρόνια. Η πολυφαγία και πολυπιοτία, χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης ημέρας, θυμίζουν πρακτικές που σχετίζονται με την ευφορία της γης και που, όταν συνδυάζονται με την χριστιανική παράδοση, σημαίνουν την προετοιμασία για την Μεγάλη Σαρασκοστή.

Ωστόσο, η Τσικνοπέμπτη, φαίνεται ότι δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό έθιμο. Οι Γερμανοί, λοιπόν, γιορτάζουν αντίστοιχα την Weiberfastnacht,το καρναβάλι των γυναικών ή αλλιώς το κόψιμο της γραβάτας. 

Οι Γάλλοι, από την άλλη πλευρά, γιορτάζουν την Mardi Gras ή σε απλά ελληνικά την Λιπαρή Τρίτη. 

Στην Ισπανία η αντίστοιχη ημέρα με τη δική μας Τσικνοπέμπτη, είναι η Jueves Lardero, σε ελληνικά Μεγάλη Πέμπτη, ενώ η ίδια παράδοση συνεχίζεται και σε άλλα κράτη με χριστιανικούς πληθυσμούς, όπως η Πολωνία και η Ουγγαρία

Μόλλα Νερίσα

Ιανουάριος 2022 - Αριθμός Φύλλου 1

ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΜΗΝΩΝ

Ο Ιανουάριος ή Γενάρης κατά το Γρηγοριανό ημερολόγιο ανήκει στην εποχή του χειμώνα. Ο μήνας πήρε το όνομά του από τον Ιανό, θεό κάθε αρχής στην ρωμαϊκή μυθολογία.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Ελένη Αθανασοπούλου

Κοινωνικά

Ο γηραιότερος άνθρωπος

Ο Ισπανός Σατουρνίνο δε λα Φουέντε Γκαρθία άφησε την τελευταία του πνοή λίγο πρίν κλείσει τα 113 του χρόνια, την Τετάρτη 19 Ιανουαρίου.

Ο Ισπανός είχε υπό την κατοχή του το Guinness World Records για τον γηραιότερο άνθρωπο στον κόσμο. Τα 113 χρόνια του θα τα έκλεινε τον επόμενο μήνα.

Γεννήθηκε στο Πουέντε Κάστρο, στις 11 Φεβρουαρίου του 1909. Το 1936 στον εμφύλιο πόλεμο στην Ισπανία δεν επιλέχτηκε να πάει, λόγω μικρού αναστήματος(1,50m).

Κατά την διάρκεια της ζωής του απέκτησε 7 παιδιά,14 εγγόνια και 22 δισέγγονα.

Την περιουσία του την έφτιαξε ανοίγοντας επιχείρηση υποδημάτων.

Το ρεκόρ μακροζωίας κατέχει η γαλλίδα Ζαν Καλμάν σύμφωνα με το Guinness World Records.

 

                                                                  Ελένη Αθανασοπούλου

Αθλητικά

Η ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

Πολλοί πιστεύουν ότι ο αθλητισμός είναι μία σειρά από σωματικές ασκήσεις ή αθλήματα, όπως το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ. Έχουν άδικο! Αθλητισμός είναι τρόπος και πηγή ζωής. Αθλητισμός είναι συναισθήματα χαράς, λύπης, θυμού, αγωνίας, ανακούφισης και πάθους. Αθλητισμός είναι ένας μεγάλος αγώνας ποδοσφαίρου, όμως είναι και το περπάτημα ενός δειλινού μιας Κυριακής. Με άλλα λόγια, σε αυτή την κατηγορία ανήκει οτιδήποτε ασκεί το σώμα και τον νου. Σε αυτήν την σχολική εφημερίδα θα αναλύσουμε αυτή την κατηγορία για να δείξουμε πως πίσω από την λέξη “ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ” κρύβεται ένας ολόκληρος κόσμος και πιστέψτε με, είναι μαγικός! Στην έκδοση του πρώτου άρθρου μας θα επισημάνουμε τα οφέλη που έχει ο αθλητισμός και ειδικότερα στην παιδική και εφηβική ηλικία.

Πρώτα από όλα, ο αθλητισμός καλλιεργεί το μυαλό και την ψυχή του ανθρώπου. Τον βοηθά να αποβάλλει το άγχος και να ξεχνιέται από τα προβλήματά του. Επίσης τον κάνει πιο ώριμο περνώντας δυσκολίες και εμπόδια όπως για παράδειγμα ένας τραυματισμός ή κάποια ήττα. Αυτές οι καταστάσεις όμως δημιουργούν το αίσθημα της επιμονής κάνοντας το άτομο να λέει την φράση ” δεν θα τα παρατήσω “. Ακόμη, δίνεται η ευκαιρία σε παιδιά να κοινωνικοποιηθούν, να αναπτύξουν την έννοια της ομαδικότητας που θα τους χρειαστεί στην πορεία της ζωής τους και να μάθουν να μην διαχωρίζουν τους ανθρώπους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί γνωρίζοντας διαφορετικές προσωπικότητες και διαφορετικούς χαρακτήρες. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να καταπολεμηθεί και ο ρατσισμός μαθαίνοντας ανθρώπους άλλης εθνικότητας. Η αυτοπεποίθηση είναι πολύ σημαντική για την οικοδόμηση ενός χαρακτήρα. Ακούγοντας συμβουλές και επαίνους, επιτεύχθοντας στόχους και βλέποντας θετικά αποτελέσματα κάποιος γίνεται πιο σίγουρος για τον εαυτό του.

Ωφέλιμο, επίσης, μέσω της γυμναστικής είναι και το σώμα μας. Είτε τρέχουμε 10 χιλιόμετρα, είτε περπατάμε με γρήγορο ρυθμό το σώμα χτίζεται, γίνεται πιο δυνατό, ανθεκτικό και εσωτερικά ” καθαρό “. Το αν θα φαίνονται οι κοιλιακοί μας μύες ή οι φλέβες στο δικέφαλό μας θα έπρεπε να ήταν το τελευταίο πράγμα που θα μας απασχολούσε. Πρέπει να αγαπάμε το σώμα μας, ότι μορφή κι αν έχει, άρα μέσω του αθλητισμού χτίζουμε ένα όμορφο εσωτερικά σώμα και παράλληλα γίνεται όμορφο και εξωτερικά, κάτι που στους περισσότερους αρέσει πολύ. Αυτό επηρεάζει και τον εγκέφαλό μας αποφεύγοντας συνήθειες που καταστρέφουν την υγεία μας όπως το κάπνισμα και η κατανάλωση αλκοόλ.

Τέλος, η γυμναστική χρειάζεται κίνητρο! Αυτό επιλέγεται ξεχωριστά από τον καθένα. Είναι αυτή η ώθηση που θα βοηθήσει τους ανθρώπους να εκπληρώσουν τους στόχους και τα όνειρά τους. Αυτή ήταν η πρώτη επαφή με εσάς, τους αναγνώστες, και ελπίζω με την αναφορά κάποιων από των εκατοντάδων οφελών έστω και ένας άνθρωπος να ένιωσε πιο κοντά με τον αθλητισμό. Αυτό θα ήταν η μεγαλύτερη επιβράβευση…

                                                                                                         Κωνσταντίνος Κυριακόπουλος

Συνταγές Μαγειρικής και άλλα

Η ΠΡΩΤΗ ΜΑΣ ΣΥΝΤΑΓΗ

Η πρώτη συνταγή που θα σας παρουσιάσουμε σε αυτή την σχολική εφημερίδα είναι ένα γλυκό το οποίο ονομάζεται Tres Leches ( Τριλέτσε ). Είναι τουρκικής προέλευσης αλλά το φτιάχνουν σε πολλές χώρες. Μία εξ αυτών είναι και η Αλβανία.

Υλικά:

  • 7 μεσαία αυγά

  • 7 κ.σ ζάχαρη

  • 7 κ.σ αλεύρι γ.ο.χ

  • 2 βανίλιες

  • 1/2 κ.σ μπέικιν πάουντερ

  • 3 κούπες γάλα

  • 400 ml κρέμα γάλακτος

  • 50 ml σιρόπι

Εκτέλεση:

Ρίχνουμε σε ένα μπολ το αλεύρι. Στην συνέχεια προσθέτουμε την ζάχαρη , τα αυγά, το μπέικιν πάουντερ και τις βανίλιες . Αφού ρίξουμε όλα τα στερεά υλικά συνεχίζουμε με τα υγρά. Προσθέτουμε το γάλα και την κρέμα γάλακτος. Αναμιγνύουμε όλα τα υλικά σε ένα μπολ. Ανακατεύουμε πολύ καλά μέχρι να γίνει ένα ομοιόμορφο μείγμα . Απλώνουμε το μείγμα σε ένα ταψί με λαδόκολλα . Τοποθετούμε το ταψί στον φούρνο για 45 λεπτά στους 170 °C. Βγάζουμε το γλυκό από τον φούρνο και προσθέτουμε γάλα μέχρι να μαλακώσει το γλυκό. Ύστερα βάζουμε από πάνω σιρόπι της αρεσκείας μας και είναι έτοιμο!

 

Νερίσα Μόλλα,Έρσι Ντρετζόνι, Θεοδώρα Γκάργκουλα